Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb podľa
hovorkyne pošty ustanovil rozsah regulácie cien a určil maximálne ceny
univerzálnej služby a poštového platobného styku pre vnútroštátny
poštový styk a maximálne ceny univerzálnej služby pre medzinárodný
poštový styk. To umožnilo Slovenskej pošte pristúpiť k úprave cien
svojich produktov a služieb.
Pri úprave cien vo vnútroštátnom poštovom styku Slovenská pošta výrazne
podporila elektronický podaj zásielok, ktorý je napríklad pri balíkoch
lacnejší o 0,50 eura než klasický "papierový" podaj. "Elektronický podaj zásielok značne urýchľuje vybavenie zákazníkov na pošte a pošte uľahčuje spracovanie zásielok," skonštatovala Dorčáková.
Pri službe, ktorú najčastejšie využívajú "bežní" zákazníci – list druhej
triedy do 50 gramov – sa cena zvýšila o 0,10 eura, pričom pre
pohľadnice ostáva cena zachovaná na pôvodnej úrovni. Druhou
najpočetnejšou listovou službou sú štandardné doporučené listy, kde sa
cena pre zákazníka nemení, ak namiesto "papierového" podaja využije
elektronický podaj. Pri "papierovom" podaji s vyplneným podacím lístkom
sa cena zvýšila o 30 centov.
V poštovom platobnom styku sa ceny poštových poukazov najčastejšie
využívaných kategórií zvyšujú o 20 centov. Aj po tejto úprave však podľa
hovorkyne peňažné prevody cez Slovenskú poštu ostávajú cenovo
výhodnejšie než rovnaké služby v pobočkách bánk.
Cena často využívaných služieb pri balíkoch – poistenie a dobierka – sa
nemení. Rovnako sa nemenia ani podmienky za zásielky pre nevidomých,
tieto sú naďalej poskytované bezplatne.
Aj pri poštových službách v medzinárodnom poštovom styku Slovenská pošta
výraznejšie cenovo zvýhodnila zásielky podávané elektronicky. Ceny za
posielanie obyčajných listov či pohľadníc sa zvyšujú o 0,20 eura – 0,30
eura. Za balíky do Českej republiky od marca zákazníci zaplatia menej a
pri elektronickom podaji zásielky menej až o 11 %.
Dorčáková pripomenula, že ceny za poštové produkty a služby sa za
ostatných približne desať rokov menili pravidelne, a to v roku 2009,
2013, 2015, 2016. Naposledy boli upravené v lete roku 2019. Podotkla, že
za posledné tri roky sa trhové podmienky poštových služieb zmenili
hlavne nárastom minimálnej mzdy, vplyvom pandemickej situácie či
akceleráciou zmeny biznis modelu (od listov k balíkom – eCommerce).
"Tieto všetky faktory si vynucujú zmeny technologických postupov,
logistického vybavenia a hlavne rast ďalších nákladov nevyhnutných na
činnosť pošty, do vysokej miery ovplyvnených rastom mzdových nákladov,
rastom cien elektrickej energie, pohonných látok, motorových vozidiel,
papiera a podobne," priblížila hovorkyňa pošty.